همشهری آنلاین: سال‌های سال قبل برای متصل کردن گلاسکو به غرب اسکاتلند از دو کانال استفاده می‌شد.

کانال "فورت" و "کلاید" که سال 1777 طراحی شده و بین بندر‌های "گرنگموت" و "فالکریک" قرار داشت، راه ارتباطی میان گلاسکو به غرب اسکاتلند بود.

"کانال یونیون" بین "فالکریک" و" ادین برا" در اسکاتلند سال 1822 پایان یافت. به علت مشکلات جغرافیایی که سبب تفاوت ارتفاع  25 متری می‌شد، این دو کانال با استفاده از 11 قفل به یکدیگر متصل می‌شدند.

در سال 1963 بعد از 150 سال استفاده از این کانال‌های  11 قفله، پیشنهاد استفاده از چرخ‌های بادی به شکل چرخ و فلک برای متصل کردن این دو کانال مطرح شد و سال 2002 در نهایت "چرخ فالکریک"به بهره برداری رسید.

از همان زمان و با کار گذاشتن این چرخ‌ها، کانال فوق به سمبل اسکاتلند تبدیل شده و نه تنها در وقت صرفه‌جویی می‌کند بلکه انرژی کمتری نیز مصرف می‌شود.

این طرح، تنها حامل چرخشی جابه‌جایی قایق‌ در جهان است. در این پروژه از دو بازو استفاده شده که در کنار هر کدام از آنها محفظه‌های بزرگی که آب در آنها است جاسازی شده است.

قایق‌ها به این محفظه‌ها که شبیه وان‌های بزرگ پر آب هستند وارد شده و پس از قفل شدن درب این محفظه‌ها بازوها شروع به چرخش می‌کنند و پس از انتقال قایق‌ها به ارتفاع مورد نظر در آن‌ها باز شده و قایق‌ها به حرکت خود ادامه می‌دهند. جالب اینجاست که این چرخه تنها 15 دقیقه به طول می‌انجامد.

به علت پر بودن هر دو محفظه از آب وزن آنها در تعادل قرار دارد و برای باز کردن و بستن قفل‌ها و چرخاندن 180 درجه‌ای کل سیستم موتوری 22.5 کیلوواتی کار گذاشته شده‌است که تنها 1.5 کیلو وات انرژی مصرف می‌کند و این طرح را فوق العاده جلوه می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر از این طراحی فوق العاده می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.

کد خبر 50314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز